Jordanien, dag 3

Mot petra

Vi gav oss av klockan 7 på morgonen.



Det tog tre timmar med taxi från Aqaba till Petra, en väldigt häftig motorväg som gått mellan helt otroliga öken och berglandskap.

Folk lät sitt boskap gå lite som det ville, på motorvägen fanns det getter.



"Blir de aldrig påkörda?" frågade vi taxichauffören.
"Nejnej, folk är ju försiktiga" (korkade turister, vad tror dem?)



På en rastplats fanns det världens underbaraste hundvalpar. Gud, jag ville äta upp dem!



Här är Kim och jag med vår Taxichaffis Nassir:)



Vi fick en bukett Jasmin av Nassir, som växte på berget precis ovanför Petra.
De doftade helt otroligt.

Efter att ha fifflat med min ålder två år och betalat mammas och Kims inträde till Petra började den några kilometerlånga vandringen.



Jag vet inte hur jag ska beskriva Petra.
Något av det coolaste jag varit med om.



Allt är byggt för cirka 200 år sedan.
Allt är uthuggt ur berget i ett enda stycke, de har alltså inte lagt till något.
Den enda ingången till Petra är genom en ravin som har skapats av en flod genom jag vet inte hur många tusen år.

Kolla på bilderna och se att det finns rännor på sidorna av berget(i höfthöjd) i de rännorna låg det lerrör där de transporterade färskvatten till staden från en källa. High-tech.






Helt sjukt vad de smyckade ut, här och där hittade man vackra fönster hål, och gamla kunga-fötter.




Efter ett tag kom vi fram till skatt-kammaren.









Sedan gick vi vidare:)











Såhär såg stenen ut inuti:





Efter att ha nått nästan hela vägen in i Petra vände vi efter två timmar.

Det var sjukt coolt.



Åk hit någon gång i ert liv.

Påvägen hem fick vi se en vacker utsikt( + mamma smokin)



Och några dromedarer.



Denna filur får avsluta denna dagen:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0