WOOHOO!! I've got mononukleos!

...Tror jag. Körtelfeber alltså. Det verkar vara det enda rimliga.

1. Den vanligaste smittvägen är via saliv.
Jag drack ur samma glas som Klara när vi var i köpenhamn i våras, då hon hade körtelfeber.

2. Körtelfeber är i de flesta fall en ofarlig sjukdom som främst drabbar människor i åldern 10–25 år
Tja, Nikki Schmidt här, 17,5!

3. Halsont, hög feber, trötthet, svullna lymfkörtlar(fast bara i halsen), illamående och ledvärk är vanliga tecken på körtelfeber.

4. Kåvepeninet(antibiotika) hjälper inte
alltså är det inte halsfluss.


Det här stämmer dock inte:

Tiden mellan smittan och sjukdomens utbrott brukar ligga på mellan fyra och sex veckor.

Det var flera månader sedan. Iof kan någon annan smittat mig.

Jag har inga andra svullna körtlar. Typ under armarna och så.

Jag har inte haft feber, förrens typ idag.


Konsekvenser:


Därför smittas sjukdomen ofta genom kyssar och kallas ibland också "kissing disease", kyssjukan. Smittsamheten är relativt låg. Det krävs nära och upprepad kontakt för att infektionen ska få fäste.
Woopss.... sorry.

Vänta med krävande motion eller annan kraftig fysisk ansträngning till fyra veckor efter tillfrisknandet.
jaha... så var den sommaren med thaiboxning, kanske surfa, baske,t volleyboll, cykla.

De akuta symtomen brukar gå över på två till tre veckor(!!!!)
Aaaand KILL ME

Det vanligt att du känner dig trött en längre tid, ibland flera månader.
Heheheehhhehehehe. *Käre gud. Du finns inte, men jag ber dig ändå att göra så jag blir frisk. typ till ikväll. Tack*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0