Feminism

Jag fattar inte hur det kan ha blivit så att feminism är ett fult ord.
För ett tag sedan när jag pratade politik med min pojkvän så konstaterade jag lite snabbt att både han och jag var ju feminister, för att sedan kunna forsätta en annan disskusion, och då blev han nästan arg.
"Jag är inte feminist!"
"Eh.. va? Du är ju för jämställdhet."
"Jaa, men jag är ingen feminst, att en kille kallar sig feminist är ju som att slå sig själv i ansiktet!"


Kan inte killar vara feminister? Då försvinner ju hela poängen.

Jag har alltid sett feminism som ett bra ord, fram till ett år sen ungefär, när jag märker att alla i min omgivning ser ner på det. Seriöst, typ skräms av det. Vad är det som är fel?

Det verkar som alla skämt om att alla feminister bara är kvinnor, och att de tycker att män är sämre, har tagits som allvar och sanning.
Feminister är de som tycker att alla, oberoende av vilket kön man har, ska ha samma rättigheter.
Det tycker nästan alla:)

Det kanske inte skulle hetat Feminism, utan Jämställdhetsism, fast det det blir långt att säga :P

 

Mina kompisars bild av feminister:

 



Fler killar och tjejer som kallar sig feminister!

Gör du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0